2020 – De Introvertas År

eller, Det Bästa Året I Mitt Liv.

För drygt ett år sedan inleddes distansarbete på mitt jobb i och med covid-19-pandemin. Strax efter flyttade Daimler hem till oss för att han skulle få sällskap på dagarna. Det har varit den bästa tiden i mitt liv! Jag kan vara mer effektiv på jobbet, jag slipper pendlingen, jag får vara hemma hela dagarna, jag kan äta delvis färsklagade lunchlådor (nykokt pasta eller potatis till exempel), jag kommer ut några gånger om dagen eftersom Daimler behöver promenader, mitt humör är bättre, jag jobbar i en tyst och behaglig arbetsmiljö, jag har bättre balans mellan jobb och fritid, det är lättare att ta pauser, etc etc. Jag ser bara fördelar med hemarbete. Men jag är också en tämligen introvert person 🙂 Mitt behov av att träffa folk IRL är förhållandevis litet. För min del är det fullt tillräckligt att prata med någon kollega över Teams, eller bara använda Teams-chatten, om jag känner behov av social interaktion.

Det har varit kul att följa diskussionerna kring den sociala distanseringen på exempelvis Facebook där alla extroverta personer går på om hur jobbigt det är att inte få träffa vänner samtidigt som vi introverta stortrivs 😀 Jag kan absolut fortsätta leva så här resten av livet. Det gångna året har visat att jag inte behöver åka någonstans som inte är absolut nödvändigt. T sköter storhandlingen, men inte ens det skulle behövas om det går att beställa hem matvaror. Nu bor vi i och för sig utanför alla leveransområden så vi skulle ändå behöva åka och hämta maten.

En annan trevlig fördel med hemarbetet är att det går att följa naturens växlingar på ett helt annat sätt än om man är på kontoret. Utanför mitt arbetsrum finns det en stor ek och en massa buskar och det är kul att se hur de blir allt grönare när knopparna dyker upp, spricker och blir till blad.

På ett icke-jobbrelaterat plan har den sociala distanseringen också påverkat fritidsaktiviteterna. Sedan strax innan jul har jag varit med på två rollspelskampanjer via mail, ev av dem pågår fortfarande. Play-by-mail är det för mig optimala sättet att spela rollspel. Jag har gott om tid att fundera på hur min gubbe reagerar i olika situationer. Jag slipper sitta stilla på en stol och försöka fokusera på spelet i 6-7 timmar i sträck. Jag kan befinna mig var som helst när jag läser och svarar på mail. Nackdelen är väl att det kan gå lite långsamt när inte alla spelare har möjlighet att läsa och svara på mail flera gånger om dagen, och att jag upplever starka abstinenskänningar när spelet pausas för högtider och annat. Men fördelarna väger absolut upp för nackdelarna.

Jag hoppas att pandemin leder till bättre möjligheter att jobba hemifrån framgent, att personer som fungerar bättre i en icke-social miljö tillåts jobba på distans även efter att pandemin är över. Det ”gamla” sättet att se på arbete är förlegat. Låt de som fungerar bättre hemma jobba hemma och de som vill träffa folk kan vara på kontoret, så blir alla nöjda 🙂

Lämna en kommentar