Framsteg

Nytt år. Nytt inlägg om brynjan. Jag har jobbat en hel del med den sista tiden och har framförallt fokuserat på att minska omkretsen på halshålet. För att göra det snyggare och mindre satte jag fast några extra rader på ryggstycket och monterade små trianglar i hörnen. Det var meckigt. Den första triangeln (bakre högra) blev bra på första försöket. När jag skulle bygga nästa triangel hade jag glömt bort hur jag gjorde den första så den blev fel. Fick således klura och uppfinna hjulet igen 🙂 Man måste tänka till lite eftersom trianglarna inte är identiska. Nu sitter alla fyra trianglar på plats och brynjans ringning är lagom tight. Jag fyllde också upp framstycket med 5×5-bitar där det saknades.

Den första triangeln på plats – bakre högra
Främre högra triangeln under montering
Bakre vänstra triangeln halvt fastmonterad
Den fem yttre ringarna behövde sedan tas bort för att det skulle se snyggt ut.
Brynjans nuvarande storlek och form

Nu blir nästa steg att fortsätta bygga på längden, och för det behöver jag bygga fler 5×5-bitar, och för att kunna göra det behöver jag bygga en stor mängd femmor. Det blir till att dra igång Netflix och kolla på någon serie medan femmorna byggs. Återstår att se om jag kan bli klar med brynjan i år. Det lär behövas minst 2st, förmodligen 3 st, 5×5-bitar på längden för att få rätt längd, och brynjan är 8 bitar bred, så minst 32 sådana bitar behöver byggas. Då har jag inte räknat med det material som behövs för att göra klart ärmarna och sy ihop fram- och bakstycket.

Lämna en kommentar